Shuma Studioは、越生町小杉にある現代美術の展示とアコースティック演奏など、表現と鑑賞を体験するスペースです。

ミクスド イクスプレッション スペース
リバーブエコー スペース
SHUMA STUDIO
〒350-0422
埼玉県入間郡越生町小杉357
049-292-3075
MAP
MAIL

SHUMA STUDIO

美術によるアプローチ

 私の美術によるアプローチ

秋山 秀馬

 私の美術に関する考え方と私の創作活動について紹介する。私は19歳の時にハンス・リヒター著「Dada 芸術と反芸術」針生一郎訳を読み深い感銘を受けた。それまで私は伝統的な具象彫刻を学んでいた。私はこの文献を読み私の美術に対するパラダイムが変換した。私はシュール・レアリスムにも衝撃を受けた。さらに加えて、私は先住民の文化や原始美術に強い興味を持った。第一次、第二次世界大戦の間じゅう、ダダイズム、シュール・レアリスムは人間の内面のみならず社会の負の局面を地球規模で主張した。

 伝統的な具象彫刻には不可欠な三つの要素がある[量感、動き、塊り]。そのような具象彫刻には人間の感情のみが多く込められている。このような美術の枠組みは、いわば人間賛美のみに注目したものであった。私は1974年から、東京都美術館、真木画廊等の主要な美術館と画廊で抽象作品を発表した。

 戦後、特に1960年代以降、コンセプチャル・アート、アース・ワーク、そして環境アートが必然的に評価され始めた。これらの新しい美術の動向はダダイズム、シュール・レアリスムの多大な影響を受けた。このような潮流は、美術が人々の世界観を広げたと断言できる。現代美術は鑑賞者の見解だけが完結であるとするならば、鑑賞者は作品の内面的な概念を理解し損うかも知れない。私はそれぞれの美術の機能が、客観的に人々の自然観、世界観の創造を拡大し、また外界の状況を体感できると信じている。人々は人間の五感を通して美術を認識することで、自然観と精神世界を融和する。

 私は美術界が社会に果たす役割の方法を変換する必要があると考え、私は東京の郊外に独自の野外スタヂィオを開設した。それは全ての人々が容易に活用でき、自然の環境と美術作品の関連において体感することができると考える。

 

 

視覚障がい児の作品:タイトル「地球は丸い」

小石を割り立体パズルで造形遊びをする。

 

ページの上に戻る

 

 

Shuma Akiyama

MY Artistic Approach

 

I Would like to introduce my thoughts on fine art and my creative activity. When I was nineteen years old,I read "Dada art and antiart" by Hans Richter.I was deeply moved by it. Until then, I was learning traditional figurative sculpture. I have changed my paradigm of art since I read documentary record. I was also influenced by surrealism. In addition, I have had a strong intrerest in indigenous cultures and primitive arts. During of WWⅠ and WWⅡ, the negative side of our society as well as our inner feelings were represented globally by Dadaism and Surrealism.

 

There are three essential elements in modern figurative sculpture:volume,movement and mass. Each art work represents only the human feelings in traditional figurative sculpture. In this kind of artistic approach, the artists focused only on how to praise human nature. I have exhibited my abstract works at major museums and galleries in Tokyo such The Tokyo Metropolitan Art Museum and Gallery Maki since 1974.

 

During the postwar period, especially after the 60's the Conceptual Art , Earth Work and Environmental

Art began to be recognized inevitably. Those new waves of art were largely influenced by Dadaism and Surrealism. This trend could represent that Art had widened our world view.Especially, I respect artistic approach by Mr.Richard Long,who is a world famous British artist. In contemporary art, if you view only the completed work, you may miss the hidden concept of the art work. I believe that each work of art is created to expand our perspectives on nature and the world view or to feel the external environment. We bond nature to our spiritual world by appreciating the contemporary art through our five senses.

 

In my view, the way the art world plays a role in our society needs to be changed. That is why I established a unique open-air studio of my own on the outskirts of Tokyo. It provides easy access for all the art lovers to enjoy and feel the link between surrounding nature and art works.

 

ページの上に戻る

 

 

秋山秀馬 越生スタジオ推奨

 針生 一郎

 建築家白井晟一に多年傾倒して、佐世保の親和銀行本店をはじめその代表作を見た経験から、素人ながら秋山自身が設計したのがいい。わたしも哲学を専攻して建築に転じた白井を戦後第一の建築家として、磯崎新と朝日新聞の建築、デザイン担当記者浅野敬一郎とともに、交替で自宅に迎えて話を聞く会を、十年以上続けたから感慨深い。

 秋山は一角に白井の好きなコンクリート製宙空の内型ドームを設定し、ドームの横腹を縫うように走る階段が、二階の総杉板張りの居住空間にみちびく。

…中略…

多くのジャンルを総合した自由な遊びの空間となっている。画期的な企てだけに、今後どう発展するか見守りたい。

右:針生一郎氏左:秋山秀馬

 2009.3.31 針生一郎氏がSTUDIOに来訪。

 右:針生一郎氏   左:秋山秀馬

 

 

 PhD Ichiro Hariu

 

 ESSAY OF RECOMMENDATION

 

First of all,the best point of the house is a design which was drawn by Mr. Akiyama for himself . Although he is an amateur architect, he inclined to Mr. Shirai Seiichi, who is a famous architect for the design of Shinwa Bank's head office in Sasebo, Saga Prefecture. Mr.Akiyama visited it and other Shirai's notable buildings. I recognized Mr.Shirai as a first rate architect after WWII. In his college days, Mr.Shirai majored philosophy first and next he switched over architecture. I had been holding meetings for more than 10 years with Mr. Shirai, Mr.Isozaki shin and Mr. Asano Keiichirou(Asahi Newspaper's journalist:in charge of architecture and design). I used to invite one of them in turns and talked on so the relationship betweem Mr. Shirai and Mr.Akiyama stirred me deep inside.

 

Mr. Akiyama built the hollow inside (built-in) doom, which made of concrete and this is Shirai's favorite design. there is a spiral stairs surrounding the doom's outside and it guides us to the room whose floor covered with sugi(Japanese cedar) boards on 2nd floor.

 

... an omission

 

Many genres are combined in the building and it becomes a free playing space. I'm looking forward to watching the future extension of this building because Mr. Akiyama's plan is very epoch-making idea.

ページの上に戻る